6 فوریه 2024- دیابت می تواند منجر به مشکلات چشمی شود و یکی از شایع ترین آنها ادم ماکولا دیابتی (DME) است که باعث از دست دادن بینایی می شود. یک مطالعه ی منتشر شده در ژورنالNature Medicine  نشان داد که یک داروی آزمایشی جدید روزی می‌تواند به درمانموفقیت‌آمیزتر و طولانی‌تر ادم ماکولای دیابتی کمک کند.

این دارو، بخشی از یک کلاس جدید از داروهای درمانی به نام "سنولیتیک[1]" است که توسط دانشمندانUNITY Biotechnology  مستقر در سانفرانسیسکو و مرکز تحقیقات بیمارستان Maisonneuve-Rosemont  وابسته به دانشگاه مونترال ساخته شد.

این دارو که UBX1325 یا foselutoclax نامیده می شود، روی بیماران دیابتی که به درمان معمول این بیماری پاسخ خوبی نمی دادند، آزمایش شد .ادم ماکولای دیابتی،زمانی رخ می دهد که رگ های خونی کوچکی که خون رسانی به شبکیه را انجام می دهند، شروع به نشت می کنند و باعث تورم و مشکلات بینایی می شوند. درمان‌های فعلی که برای حدود نیمی از بیماران دیابتی مؤثر است، اغلب به تزریق مکرر دارو در چشم نیاز دارند و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.داروی جدید سلول های دردسرساز را از بین می برد و به بهبود بینایی کمک می کند.

پروفسور Przemyslaw (Mike) Sapieha، استاد چشم پزشکی UdeM، و دانشمند ارشد UNITY، گفت: ما UBX1325 را برای حذف انتخابی سلول های آسیب دیده و پیری که بیماری را در شبکیه دیابتی منتشر می کنند، توسعه دادیم.

او افزود: «با حذف سلول های پیر از این واحد عروقی، ما معتقدیم که بهبود شبکیه را تحریک می کنیم».

فقط یک تزریق

در این مطالعه، بیماران تنها یک دوز از داروی UBX1325 را به صورت تزریق داخل چشمی دریافت کردند و اثرات مثبت آن بر بینایی آنها حداقل شش ماه ادامه یافت.

پرفسور سرجیو کرسپو گارسیا، نویسنده اول این مطالعه و استادیار اپتومتری در UdeM، گفت: این پروژه بیش از شش سال پیش آغاز شد و دیدن ترجمه این اثر از آزمایشگاه تا استفاده ی بالینی بسیار هیجان‌انگیز بود.ما مشتاقانه منتظریم تا نقش پیری سلولی را در بیماری شبکیه فراتر از رتینوپاتی دیابتی بررسی کنیم.

با توجه به تخمین آکادمی چشم پزشکی آمریکا مبنی بر اینکه 93 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر درجاتی از رتینوپاتی دیابتی قرار دارند، انتظار می‌رود شیوع این بیماری به طور قابل توجهی افزایش یابد زیرا دیابت همچنان در حال گسترش در سراسر جهان است.

اکنون بیش از یک دهه است که دانشمندان UdeM با UNITY Biotechnology در حال همکاری نزدیک هستند تا مسیرهای مولکولی را شناسایی کنند که می توانند به طور انتخابی سلول های پیر را از بین ببرند و در عین حال سلول های سالم را حفظ کنند.

محققان UNITY Biotechnology، در حال حاضر داروی UBX1325 را در کارآزمایی فاز 2II ASPIRE ، یک مطالعه تصادفی، دو سوکور و کنترل‌شده ی فعال، به پیش می‌برند. پیش بینی می شود که نتایج این آزمایش در سه ماهه چهارم سال 2024، مشخص گردد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-scientists-experimental-medication-diabetic-macular.html

 



[1]senolytics